Ο Ιούλιος Πτιμπέρ, στην εισαγωγή του νέου του βιβλίου, Η Ιστορία της Πυτζάμας (εκδόσεις Χατζηηλίας, 2021) συνοψίζει:
Λίγα είναι γνωστά για την πυτζάμα στην προϊστορική περίοδο. Μέχρι τη Νεολιθική εποχή δεν υπάρχει κανένα σχετικό εύρημα, παρεκτός από τις φημισμένες σπηλαιογραφίες του Chauvet, τις παλαιότερες γνωστές στην ευρωπαϊκή ήπειρο, που είχαν προκαλέσει το ενδιαφέρον των ερευνητών όταν ανακαλύφθηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα – μόνο για να αποδειχθεί, προς γενική απογοήτευση, ότι οι πυτζάμες που (υποτίθεται ότι) απεικόνιζαν, ήταν απλώς ρούχα. Όταν οι παλαιοντολόγοι ξαναείδαν την σπηλαιογραφία ξαπλωμένοι, συνειδητοποίησαν ότι ο εικονιζόμενος άνθρωπος ήταν όρθιος και όχι ξαπλωμένος όπως είχε αρχικά εκτιμηθεί∙ αντίθετα, ξαπλωμένος ήταν ο ζωγράφος/χαράκτης, απευθυνόμενος σε εξίσου ξαπλωμένους θεατές.
Φτάνουμε έτσι
στην εποχή του Χαλκού μέσα σε πλήρη συσκότιση γύρω από τη χρήση πυτζάμας, ενώ
περνώντας στην Αρχαϊκή περίοδο τα ευρήματα παραμένουν εντυπωσιακά βουβά. Άραγε δεν
φόραγαν πυτζάμες; Ή δεν το κατέγραφαν; Η απάντηση μοιάζει θαμμένη στα ερείπια ενός
παντοτινά χαμένου κόσμου.
Και αίφνης, κατά
την Κλασσική περίοδο, η ιστορική έρευνα κατακλύζεται από πληροφορίες, γραπτά
κείμενα και κειμήλια σχετικά με την πυτζάμα, με επίκεντρο -ποία άλλη;- την
αρχαία Αθήνα. Μάλιστα, φαίνεται πως οι Αθηναίοι καμάρωναν για την μαζική χρήση
πυτζάμας, η οποία, μαζί με τη Δημοκρατία, θεωρούσαν πως τους εξύψωνε και τους διαφοροποιούσε
πολιτισμικά έναντι τόσο της Σπάρτης (ολιγαρχία) όσο και, αργότερα, των Μακεδόνων
κατακτητών (βασιλεία).
Οι Αθηναίοι φορούν
τις πυτζάμες τους παντού, βγάζοντάς τις μόνο για τον ύπνο. Οι Ρωμαίοι θα
αντιγράψουν (και) αυτή τη συνήθεια των Αθηναίων και στην προσπάθειά τους να την
παρουσιάσουν ως δική τους, θα αρχίσουν φορούν την πυτζάμα αποκλειστικά στον
ύπνο.
Καθώς η ύστερη
αρχαιότητα διαδέχεται την κλασσική, η πυτζάμα ακμάζει μαζί με τις αυτοκρατορίες
που εκείνη την εποχή γιγαντώνονται ως δομές που κυριαρχούν στην κοινωνική
οργάνωση του συνόλου του γνωστού τότε κόσμου: οι Ρωμαίοι κοιμούνται
αποκλειστικά με πυτζάμες∙ οι Πέρσες καυχιούνται για τα περίτεχνα νυχτικά τους∙ για
την πατρότητα των σχεδίων κάποιων από τα διασημότερα Πέρσικα νυχτικά ερίζουν
και οι Μογγόλοι. Οι Αξούμ στην Αιθιοπία (η ελληνική Αξώμη), κραταιά εμπορική δύναμη
και ζηλωτές της καλού ύπνου, χαράζουν τους πρώτους δρόμους της πυτζάμας,
χερσαίους και ναυτικούς.
Στον Οβελίσκο του
Αξούμ, την τεράστια αυτή μονολιθική στήλη που συμβολίζει το απόγειο της δύναμής
τους, το ζωόμορφο φιγουρίδιο του Ορ (Θεού του Ύπνου) είναι στολισμένο με μία
πυτζάμα μήκους 18 μέτρων. Κάποιος μπορεί μόνο να φανταστεί το δέος που θα ενέπνεε
μία τέτοια πυτζάμα στους υπηκόους της ευρύτερης Αραβίας.
Μα και στις άλλες
μεγάλες αυτοκρατορίες, από τους Κιν και τους Χαν της Κίνας μέχρι τους Μαουρύα της
Ινδίας και τους Ταποτέκους της προ-Κολομβιανής Αμερικής, η πυτζάμα, άλλοτε ως
σύμβολο βασιλικής ελέω Θεού δύναμης και αριστοκρατικής καταγωγής και άλλοτε ως
στοιχείο μαζικής λαϊκής κουλτούρας, είναι πανταχού παρούσα.
Όμως καθώς τα
δυσθεώρητα έξοδα συντήρησης των μακρόχρονων πολεμικών εκστρατειών και των
δυσκίνητων γραφειοκρατιών των αυτοκρατοριών, μαζί με τις ολοένα αυξανόμενες
βαρβαρικές πιέσεις αρχίζουν να κλονίζουν τις αυτοκρατορικές δομές, και καθώς η
ανθρωπότητα κυλά προς τον πρώιμο Μεσαίωνα, τα ίχνη της πυτζάμας αρχίζουν να
αδυνατίζουν πριν χαθούν ολότελα στο βαθύ σκοτάδι της Μεσαιωνικής περιόδου.
Ξανά, η ιστορική
έρευνα προσκρούει στο γνώριμο ερώτημα: οι άνθρωποι σταματούν να φορούν πυτζάμες
ή «απλά» σταματούν οι αναφορές στη πυτζάμα (στην τέχνη, στα κείμενα, στα
διοικητικά έγγραφα); Το δεύτερο, θα αποφανθεί ο πολύς Σεμπάστιαν Ιχ, επίτιμος
κοσμήτορας του Πανεπιστημίου της Πάδοβας και αυθεντία στη μεσαιωνική ιστορία της
Ευρώπης. «Και γιατί αυτό;» τον ρωτούν εύλογα οι φοιτητές του. Ο καθηγητής παραμένει
σιωπηλός επί σειρά εβδομάδων, ώσπου προσβάλλεται από μία σπάνια ασθένεια των
μαλλιών και πεθαίνει, αφήνοντας αναπάντητο για πάντα το ερώτημα.
Σε κάθε περίπτωση,
καθώς η ανθρωπότητα εισέρχεται στην Αναγέννηση, η πυτζάμα της Κλασσικής
περιόδου σταδιακά αποκαθίσταται, παρά τη σθεναρή αντίσταση της Ρωμαιοκαθολικής
εκκλησίας, η οποία βλέπει στην πυτζάμα – όπως και στην επιστημονική σκέψη –
έναν θανάσιμο αντίπαλο.
Μα το νερό έχει
μπει στο αυλάκι και ο ιστορικός χρόνος κυλάει προς τα μπρος: ο Διαφωτισμός
καθιερώνει τον ύπνο ως ξεχωριστή, αυτοτελή δραστηριότητα με οικουμενικό μάλιστα
πρόσημο, του επιμερίζει συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο (το βράδυ) και τον ντύνει
με το αποκλειστικό, διακριτικό του ένδυμα: την πυτζάμα!
Η αποικιοκρατία (αυτή
η πρώτη παγκοσμιοποίηση του εμπορίου) θα στείλει την πυτζάμα στις τέσσερις
γωνιές του κόσμου, θα φέρει σε επαφή πυτζάμες διαφορετικών πολιτισμών και έτσι
θα οδηγήσει σε μία πρωτοφανή ανάπτυξη των διαθέσιμων τεχνοτροπιών πυτζάμας. Στο
απόγειο της δύναμής της, η Βρετανική Αυτοκρατορία καυχιέται πως είναι «η
Αυτοκρατορία όπου πάντα κάποιος φορά πυτζάμα».
Ωστόσο ουδέν μονιμότερο
του προσωρινού. Οι πρωτοπορίες επαναπροσδιορίζουν την τέχνη, η φρενήρης
ανάπτυξη της τεχνολογίας μετασχηματίζει τον κόσμο, οι εθνικισμοί ξυπνούν και αυτοκρατορίες
που φάνταζαν ακλόνητες διαλύονται μέσα σε αυτό το λαμπρό σφαγείο που είναι ο 20ος
αιώνας. Μικρή η επίδραση όλων αυτών στην πυτζάμα, η οποία έχει πάρει σχεδόν την
τελική της θέση και μορφή στον κόσμο, με την οποία την γνωρίζουμε μέχρι σήμερα.
3 σχόλια:
Κατατοπιστικό και πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες
Emri im është Daniela, dua të falënderoj Dr Ellen që bëri një magji që ndihmoi familjen time të fitonte një çështje gjyqësore që do ta kishte dënuar vëllain tim me burgim të përjetshëm, të akuzuar për vrasje. Familja ime dhe unë jemi plotësisht mirënjohës, kështu që marr kohën time për të lënë këtë koment siç i premtova Dr. Ellen për të ndarë këtë dëshmi. Për ata që kanë një sfidë të ngjashme, mund ta kontaktoni me email: ellenspellcaster@gmail.com ose WhatsApp: +2349074881619. Shërbimi i tij përfshin gjithashtu
1. Magjitë për të fituar llotarinë
2. Magjitë rikthejnë ish të dashurin tuaj
3. Magjitë për të ndaluar divorcin
4. Shërimi i menjëhershëm i HIV/AIDS
5. Shërimi i kancerit
6. Magjitë e dashurisë
7. Magjitë e pajtimit
8. magjitë e lindjes dhe zgjidhjet për infertilitetin etj.
Email: ellenspellcaster@gmail.com
WhatsApp: +2349074881619
Απλώς βιώνω τα θαύματα των βοτάνων του Dr GIDEON. Ο Θεός θα συνεχίσει να σας ευλογεί άφθονα Δρ GIDEON για την καλή δουλειά που κάνετε στις ζωές των ανθρώπων θεραπεύοντάς τους από διάφορους τύπους ασθενειών. Θα συνεχίσω να καταθέτω για την καλή σου δουλειά. Ζούσα με διαβήτη τύπου 1 πριν από 6 μήνες και ο γιατρός μου είπε ότι δεν υπάρχει. Δεν τον πίστεψα και κράτησα την πίστη μου ελπίζοντας ότι μια μέρα θα γιατρευόμουν από αυτή τη φρικτή ασθένεια. Μόλις πριν από 2 μήνες είδα μια ανάρτηση στο φόρουμ για τον διαβήτη σχετικά με έναν βοτανολόγο που ονομάζεται Dr GIDEON σχετικά με το πώς θεραπεύει τους ανθρώπους από ασθένειες με τη ρίζα και τα βότανά του και επικοινώνησα γρήγορα με τον Dr GIDEON στο WhatsApp και του εξήγησα το πρόβλημά μου και μου είπε . για να μην ανησυχώ θα με γιατρέψει και όντως ετοίμασε το φυτικό φάρμακο και μου το έστειλε μέσω UPS και μετά μου έδωσε οδηγίες για το πώς να το πάρω. Μετά από τρεις εβδομάδες λήψης του φυτικού φαρμάκου, πήγα στον γιατρό μου για έλεγχο και το αποτέλεσμα του διαβήτη μου είναι αρνητικό και ο γιατρός μου είπε ότι δεν υπάρχει ίχνος διαβήτη στο σώμα μου και ο διαβήτης έχει εξαφανιστεί εντελώς. Μπορείτε επίσης να θεραπευθείτε από κάθε είδους ασθένεια επικοινωνώντας με τον Dr. GIDEON στο WhatsApp +2347042191323
Email:drgideon611@gmail.com
Δημοσίευση σχολίου